Programmering & digital kompetens
Här hittar du alla blad med uppgifter i olika digitala verktyg och i programmering.
Eftersom programmeringen i skolan kommer att utvecklas mycket de kommande åren har vi, i den nya upplagan av Matematik XYZ, valt att inte lägga in avsnitt om programmering i våra tryckta böcker. Vi har istället valt att här på vår hemsida lägga ut ett antal övningar i digital kompetens och programmering till varje kapitel.
X Progr Lärare Kap 1 Introduktion - Nivå 1.pdf
X Progr Lärare Kap 1 Introduktion - Nivå 2.pdf
X Progr Lärare Kap 1 Introduktion - Nivå 3.pdf
X Progr Lärare Kap 3 Geometri - Nivå 123.pdf
X Progr Lärare Kap 4 Samband och förändring - Nivå 1.pdf
X Progr Lärare Kap 4 Samband och förändring - Nivå 2.pdf
X Progr Lärare Kap 4 Samband och förändring - Nivå 3.pdf
X Progr Lärare Kap 5 Sannolikhet - Nivå 1.pdf
X Progr Lärare Kap 5 Sannolikhet - Nivå 2.pdf
X Progr Lärare Kap 5 Sannolikhet - Nivå 3.pdf
Y Progr Lärare Kap 1 Tal och tals användning - Nivå 1.pdf
Y Progr Lärare Kap 1 Tal och tals användning - Nivå 2.pdf
Y Progr Lärare Kap 1 Tal och tals användning - Nivå 3.pdf
Y Progr Lärare Kap 2 Samband och förändring - Nivå 1.pdf
Y Progr Lärare Kap 2 Samband och förändring - Nivå 2.pdf
Y Progr Lärare Kap 2 Samband och förändring - Nivå 3.pdf
Y Progr Lärare Kap 3 Geometri - Nivå 1.pdf
Y Progr Lärare Kap 3 Geometri - Nivå 2.pdf
Y Progr Lärare Kap 3 Geometri - Nivå 3.pdf
Y Progr Lärare Kap 4 Algebra - Nivå 1.pdf
Y Progr Lärare Kap 4 Algebra - Nivå 2.pdf
Y Progr Lärare Kap 4 Algebra - Nivå 3.pdf
Y Progr Lärare Kap 5 Sannolikhet och statistik - Nivå 1.pdf
Y Progr Lärare Kap 5 Sannolikhet och statistik - Nivå 2.pdf
Y Progr Lärare Kap 5 Sannolikhet och statistik - Nivå 3.pdf
Z Progr Lärare Kap 1 Tal och tals användning - Nivå 1.pdf
Z Progr Lärare Kap 1 Tal och tals användning - Nivå 2.pdf
Z Progr Lärare Kap 1 Tal och tals användning - Nivå 3.pdf
Z Progr Lärare Kap 2 Samband och förändring - Nivå 1.pdf
Z Progr Lärare Kap 2 Samband och förändring - Nivå 2.pdf
Z Progr Lärare Kap 2 Samband och förändring - Nivå 3.pdf
Z Progr Lärare Kap 3 Algebra - Nivå 1.pdf
Z Progr Lärare Kap 3 Algebra - Nivå 2.pdf
Z Progr Lärare Kap 3 Algebra - Nivå 3.pdf
Z Progr Lärare Kap 4 Geometri - Nivå 1.pdf
Z Progr Lärare Kap 4 Geometri - Nivå 2.pdf
Z Progr Lärare Kap 4 Geometri - Nivå 3.pdf
Z Progr Lärare Kap 5 Med sikte på framtiden - Nivå 1.pdf
Z Progr Lärare Kap 5 Med sikte på framtiden - Nivå 2-3.pdf
Z Progr LATHUND Desmos Geometry.pdf
Z Progr LATHUND Desmos Graphing Calculator.pdf
Z Progr LATHUND Google Kalkylark.pdf
Vi har valt att använda onlinetjänsten Replit för våra programmeringsövningar, eftersom den är lätt att använda och för att man inte behöver ladda ned något till sin dator eller läsplatta. Tidigare kunde man spara sin kod i både Python och Python (with Turtle) utan att skapa konto, men idag går inte det.
Men man kan fortfarande använda editorn för att skriva Python-kod utan inloggning. Koden kan sedan kopieras och sparas till exempel i ett vanligt textdokument.
För att komma igång med att programmera med Python kan man endera följa länken https://replit.com/languages/python3 eller så scrollar man längst ned på replit.com och söker upp programmeringsspråket ”Python”. Läs mer i dokumentet till höger.
Hör gärna av dig om du har några frågor.
/Författarna
Replit
Borttagna för att externa tjänster förändrats så mycket att de slutat fungera med uppgifterna.
Borttagna för att externa tjänster förändrats så mycket att de slutat fungera med uppgifterna.
Borttagna för att externa tjänster förändrats så mycket att de slutat fungera med uppgifterna.